Sidste trin på rallystigen hedder rally og køres hovedsageligt på afspærrede offentlige veje og lignende.
Rally er inddelt i to discipliner: Rally og Danmarksmesterskabs-rally (DM), hvor kravene til deltagernes
Licens og bilernes sikkerhedsudstyr er meget forskellige fra kravene i klubrally.
Krav til bilen
Ud over det udstyr som kræves ved Klubrally og Rallysprint kræves det til Rally biler blandt andet:
-
Original homologeringsattest, som kan købes via din klub. Attesten viser hvilke specifikationer der er
godkendt for de enkelte dele på bilen. -
Godkendt sikkerhedsbur
-
FIA godkendt H-sele (+ 10 år på mærket dato)
-
FIA godkendte sæder (+ 10 år på mærket dato)
-
FIA godkendte styrthjelme og FHR
-
FIA godkendt flammehæmmende køredragt, undertøj, sko, strømper, balaclava hansker ( 2. kører, fritaget for hansker ) FIA Standard 8856-2000 er gældende
-
Pulverildslukker med manometer og min. 4 kg. nettoindhold, evt. fordelt på 2 slukkere, anbragt let tilgængelig for både 1-kører som 2-kører.
-
Ildslukningssystem
-
Specielle sikkerhedsknive eller 2 forsvarligt fastgjorte dolke/knive
-
Godkendt antisplint-film på sideruder
-
Godkendt sikkerhedstank.
-
Vognbog
-
DASU Trackingudstyr
Ovenstående er kun et uddrag, så for at være helt sikker skal du også kontrollerer de aktuelle regler og krav til bilen ifølge Teknisk Reglement 2 for den bil/klasse du skal køre i.
Alt udstyr skal være forsvarligt fastgjort i bilen, så det ikke kan rive sig løs i tilfælde af uheld.
Det lyder af meget, og det handler alt sammen om at øge sikkerheden for jer selv, så lad være med at gå på kompromis og spare på din egen sikkerhed – det kan blive kostbart i sidste ende.
Foto: Beyer RallyPhoto