Hvad er så klubrally?
Klubrally køres typisk på mindre industriarealer, hvor kegler sættes op som forhindringer. Et klubrallyløb går ud på at gennemkøre et antal hastighedsprøver på kortest mulig tid og består typisk af 8-12 prøver.
Klubrally køres som al anden rally med to personer i bilen, og hastighedsprøven er tilrettelagt således, at der er et rimeligt samspil mellem førerens kørefærdigheder og andenkørerens evne til at dirigere holdet den rigtige vej rundt.
Klubrally kan køres i både standardbil og rallysynet bil, gældende for alle biler er at de skal være synet, og godkendt i en af færdselstyrelsens godkendte synshaller
Der stilles kun krav om at deltagerne skal anvende en godkendt styrthjelm. Bilen skal desuden som minimum udrustes med en nødhjælpspakke, en 2 kg ildslukker samt almindelige sikkerhedsseler og en advarselstrekant.
Der stilles ikke krav om sikkerhedsbur eller styrtbøjle.
Ovenstående er kun et uddrag, så for at være helt sikker skal du også kontrollerer de aktuelle regler og krav til bilen ifølge Teknisk Reglement 2 for den bil/klasse du skal køre i.
Alt udstyr skal være forsvarligt fastgjort i bilen, så det ikke kan rive sig løs i tilfælde af uheld.
Det lyder af meget, og det handler alt sammen om at øge sikkerheden for jer selv, så lad være med at gå på kompromis og spare på din egen sikkerhed – det kan blive kostbart i sidste ende.
Det begynder med Klubrallykursus
Inden du kan få lov til at køre med i rigtige rallyløb, skal du igennem et klubrallykursus, som består af instruktion og prøvekørsel under kyndig vejledning. De fleste klubber der arrangerer klubrally afholder også kurser. Det foregår som regel i foråret inden turneringerne begynder. Her er der hjælp at hente fra rutinerede kørere, som gerne vil lære fra sig.
Foto: Beyer RallyPhoto